Alla inlägg under mars 2009

Av Ida - 28 mars 2009 19:31

Igår hade vi kul med klassen! Vi bowlade.. Egentligen var det väl lite av en muta men jag tyckte ändå att det var roligt att umgås med kompisarna utanför skolan, har ju inte så mycket tid för sådant annars :) Sedan fick vi sluta tidigare oxå, och det är ju alltid ett plus..

Framöver kommer det nog hända en del hemma hos oss. De närmaste två veckorna kommer att bli omtumlande men på ett bra sätt, hoppas jag.. Vi har börjat prata hundvalp och har hittat en lovande kandidat, en golden/collie som är jättesöt. Det är väl lite i de banorna vi letar vovve i, blandras mot golden och gärna lite bordie collie i. Nu var det ingen bordie collie i denna men ändå :) Sedan är det snart bara två veckor kvar till fölis ska komma. Har köpt mig en massa utrustning till fölväskan, en ny grimma (lila fölisgrimma med massa ludd :) och sedan har jag införskaffat en 'night cam' så jag kan filma alltihopa. Jag blir bara mer och mer nervös för varje dag som går och jag väntar spänt något tecken på ett den är redo att komma. Nu tror jag inte hon kommer föla till den 13:e utan jag tror hon kommer att få det senare, men ändå :) Vi får väl see..


Ni släcker väl era lampor ikväll?? Det kommer ivf vi göra..


Ida

Av Ida - 26 mars 2009 11:57

När lärarna blivit mer eller mindre informerade om att vissa, ganska många, elever funderar på att hoppa av skolan nu under sommarlovet har de börjat på ett helt nytt kapitel. Nej, inte att de ska försöka fixa det som är problemet! Deras nya pedagogiska övertalningssätt kallas i andra sammanhang för 'att hota'. Inte nog med att mattelärarinnan talade om för oss att det inte finns en chans att få jobb om man ens kommer in på komvux (vilket i ju för sig är sant eftersom moderaterna ställt till det) men idag har vi haft föreläsning på mentorstiden om att det är totalt omöjligt att vi kommer få jobb eftersom arbetslösheten bara ökar och ökar och att det är stenhårt. Kanske det är oxå, men nu pratar jag inte om något litet uppmuntrande föreläsning utan nu snackar jag "jag vet mycket mer än någon av er om hur det är att vara ute i verkliga livet och det är tio gånger värre än hur ni har det just nu". Frågan är då om det verkligen var det budskapet han ville ha fram eller om han faktiskt misslyckades med någon form av övertalningssätt?? För nu känner man sig verkligen mindre motiverad till att fortsätta. Jag menar, om man i varje fall kommer få som arbetslös resten av livet, varför fortsätta i skolan?? Suck, ibland blir man så less..

Nej, operation övertalning får gå och hämnta nya övertalningssätt..


Ida

Av Ida - 23 mars 2009 21:10

Något har man lyckats med ivf :) Har idag fått mitt intyg på att jag har tappskokompitens. Gjorde först ett teoretiskt prov och fick där MVG och sedan ett praktiskt prov och fick där VG. Hade jätteont i ryggen och legat uppe hela natten med ryggvärk så jag hade inte så stor lust att vara noga med den praktiska delen. Visste att jag slog dit skon snett men ryggen pallade inte med att göra mer så.. Sedan gipsade vi en varsin hov och sedan fick vi sluta, vid 11:00. Jävligt skön dag med andra ord. Känns skönt att äntligen få lite tillbaka, känns som man i vanliga fall bara ger. Hur bra man än jobbar får man aldrig sluta sekunden tidigare på lektionerna, hur bra man än jobbar får man liksom ingenting tillbaka. Har man slitit med en uppsatts som man förväntar sig stordåd från och får tillbaka ett papper fullt med röda markeringar och ett G i betyg så känns det ganska jobbigt. Speciellt när det gäller svenskan. Svenska är min grej liksom. Där sattsar jag mest och har mest ambitioner men om jag ska vara ärlig tycker jag att våran lärare tar det lite för långt. Lite för petig med rättningen. Källförteckningen ska stå i alfabetisk ordning (som om någon bryr sig liksom) och dessutom ska källorna även vara med som fotnoter i hela uppsattsen (varför ska man ha källor på flera ställen? Kan man inte prioritera någonting annat än att tjata om det?). Två-tre formuleringsfel så sänks betyget och det tycker jag är alldeles för hårt. Men men.. Dessutom håller vi på med litteratur, svensk litteratur, och det är långt ifrån min starka sida. Svenska böcker är ingenting emot utländsk litteratur. Så det så :)


Ida

Av Ida - 21 mars 2009 17:50

Den här låten coh videon är bara för bra!! :)

Av Ida - 20 mars 2009 13:29

Framtiden. En ganska intressant tanke tycker jag. Frågan är om den kommer bli ens besvikelse eller ens befrielse, eller kanske både och?? Mina tankar kring framtiden är mest att jag vill våga. Våga mer liksom.. Våga ge mig ut på scenen och sjunga, våga prova på att lära mig gitarr och piano, våga ge mig ut själv och resa, våga prova på liksom.. Egentligen är min egen räddsla för saker min största fiende. Men kanske att jag borde försöka ta på mig mer saker och försöka få bort den där räddslan.. Jag vet inte.

Om man tänker ännu längre in i framtiden, som jag ska göra nu eftersom vi håller på och skriver en uppsatts om just framtiden. En dystopi med andra ord. Saken är den att den ska in idag men det ända jag har är en tanke. 'Tillbaka till naturen - Endast den starkaste överlever'. Slåss för överlevnad. Slåss om mat och vatten. Jag tror egentligen inet att det är där vi kommer att hamna. Jag är mer inriktiad på robotar, maskiner osv eller genmanupilation (tror det heter/stavas så). Alltså att forskare tar fram de vackra och de smarta barnen. Eller kanske total nedergång?? Vem vet.. ??


Ida

Av Ida - 18 mars 2009 20:03

Nu är det snart dax. Mindre än en månad kvar och jag börjar bli riktigt spänd och nervös inför det. Har inte ens gjort telefonlistor eller läst i Fölboken än eftersom jag känner mig svimfärdig så fort jag tänker på det. Men har ivf krypit till hagen för att fota den växande magen. Här är den :)


Ida

Av Ida - 16 mars 2009 20:51

Förra måndagen, denna måndag och nästa måndag ska praktiska delen av klassen praoa som hovslagare, nästan. Vi går tappskokurs! Det är rätt roligt, om man bortser från den fruktansvärda smärtan i ryggen och traningsvärken dagarna efteråt. Idag hade jag dessutom oturen nog att riva upp handen på en sömm, inget stort sår men djupt. Först kändes det bara som ett stick och jag kollade inte ens åt handen men senare kände jag hur det började rinna nerför handen och hur det smärtade i handen och då såg jag såret och hur mycket det blödde. Går nu med ett bandage med bomull emellan eftersom det gör ont bara att grepa någonting med den handen. Klumpigt gjort av mig kanske.. Men sånt händer ju..


Ida

Av Ida - 13 mars 2009 21:39

Jag fick nyss höra en av mina personliga favoriter på Country Music Radio och jag kunde inte låta bli att lägga upp den här. Den är verkligen helt underbar och har en mycket vacker text. Sorglig men vacker.

Här har du något att bita i istället för präster och horor, pappa :)


Ida

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards